اسمارتفون ها
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:, توسط علی نژادحسینی |

طراحی ظاهری

 

 
یکی از مشکل‌ترین بخش‌های رقابتی بین این سه مدل در قسمت طراحی ظاهری رخ می‌دهد، جایی‌که با یک مدل پلاستیکی، یک نمونه آلومینیوم-شیشه‌ای و یک اسمارت‌فون تقریبا تمامی فلزی روبرو هستیم. گلکسی اس 5 نسبت به S4 سال گذشته از انحنای گوشه‌ها کم کرده و زوایای آن به 90 درجه نزدیک‌تر شده‌اند جنس پلاستیک بدنه اما همچنان آزاردهنده بوده و به هیچ عنوان حس یک گوشی گرانقیمت را به کاربر منتقل نمی‌کنند. در سوی دیگر Z2 تفاوت کمی را نسبت به Z1 سال گذشته تجربه کرده و همچنان با فلز و شیشه جذاب به نظر می‌رسد ماندن اثر انگشت یکی از مشکلات این طراحی به‌خصوص در نسخه تیره دستگاه است. در نهایت بدنه تقریبا تمام فلزی M8 با انحنای زیبا در بخش پشتی و ظاهری فریبنده در جلوی دستگاه تقریبا هیچ شکی در اعلام برترین مدل این رقابت باقی نمی‌گذارد.

 samsung_galaxy_s5_sony_xperia_z2_htc_one_m8_comparison_03.jpg

باتری

 
ظرفیت باتری این سه مدل با سایز صفحه‌نمایش آن‌ها نسبت مستقیم دارد جایی‌که کمترین ظرفیت به M8 با 2600 میلی‌آمپر 
ساعت تعلق دارد و S5 با 2800 و Z2 با 3200mAh در دیگر جایگاه‌ها قرار می‌گیرند. از لحاظ دوام باتری نیز این ترتیب به میزان زیادی حفظ می‌شود و بیشترین دوام به Z2 با نزدیک به 2 تا 3 روز با یک استفاده معمولی تعلق دارد و S5 همراه با M8 با اختلافی ناچیز نسبت به یکدیگر قرار می‌‌گیرند
 

سیستم‌عامل، رابط کاربری

 
نسخه 4.4.2 اندروید کیت‌کت در هر سه مدل نقش سیستم‌عامل را ایفا می‌کند و به همین علت در این میان بهینه‌سازی شرکت 
سازنده در ارائه اینترفیسی روان بسیار مهم خواهد بود. از این لحاظ جایگاه M8 و S5 را باید بسیار بالاتر از Z2 ارزیابی کرد چرا که تغییرات سونی در این بخش بسیار کمتر از دو عضو دیگر این رقابت است.  از لحاظ مقایسه، ساختار منویی TouchWiz سامسونگ نسبت به S4 سال گذشته تغییرات کمتری را ارائه می‌کند و عمده تغییرات آن را باید در فلت شدن آیکون‌ها و استفاده از علائم دایره‌شکل فراوان جست‌وجو کرد. در سوی دیگر M8 با Sense UI v6 بسیار انقلابی عمل کرده و گزینه‌های بسیار متنوعی را به این رابط کاربری افزوده است.

 چیپ‌ست پردازشی، حافظه

 
برای مقایسه مشخصات پردازشی این سه مدل نخست باید به یک نکته توجه کرد جایی‌که S5 همچون S4 سال گذشته در دو نسخه متفاوت به بازار ارائه می‌شود و ورژن عمومی و رسمی آن با نام G900H که فاقد قابلیت LTE است از همان چیپ‌ست Exynos 5 Octa سال گذشته با ارتقا فرکانس پردازنده‌ها بهره می‌برد (چهار پردازنده 1.9‌ گیگاهرتزی A15 و چهار پردازنده 1.3 گیگاهرتزی A7) ولی نسخه LTE (که ظاهرا به‌صورت رسمی در داخل توزیع نمی‌شود) همانند M8 و Z2 از جدیدترین چیپ‌ست خانواده Snapdragon 801 استفاده می‌کند. چیپ‌ست دقیق S5 در این نسخه Qualcomm MSM8974AC با چهار پردازنده 2.5 گیگاهرتزی Krait 400 از خانواده Snapdragon 801 است و دو مدل دیگر یعنی Z2 و M8 از همین چیپ‌ست منتهی با پسوند AB استفاده می‌کنند که فرکانس پردازنده‌ها را به 2.3 گیگاهرتز کاهش می‌دهد. گرافیک نسخه بین‌المللی S5 همچنان Mali-T628 MP6 است اما نسخه LTE همین مدل همراه با Z2 و M8 به گرافیک بسیار پیشرفته‌تر Adreno 330‌ مجهز شده‌اند. بنابراین اگر نسخه حاضر در بازار داخلی S5 را ملاک قرار دهیم شانسی برای رقابت آن با دو مدل دیگر باقی نمی‌ماند از میان Z2 و M8 نیز اسمارت‌فون سونی به دلیل لستفاده از 3 گیگابایت رم برتری محسوسی بر رقیب دارد.
نکات نهایی:
در اخر باید بگوییم که  هر سه برتری‌ها و معایبی نسبت‌ به یکدیگر دارند که انتخاب میان آن‌‌ها را کاملاً سلیقه‌ای می‌کند. اگر به زیبایی و کیفیت ساخت اهمیت فراوانی می‌دهید، چاره‌ای جز حذف S5 از انتخاب‌‌های خود نخواهید داشت. اگر کیفیت عکاسی پارامتر تعیین‌کننده شما در خرید یک گوشی هوشمند است، ناچار به انتخاب گلکسیS5 یا اکسپریا Z2 خواهید شد. از نظر نرم‌افزاری نیز، رابط‌کاربری هر سه‌گوشی نیازهای شما را به‌خوبی پاسخ می‌‌دهند. در این میان رابط کاربری M8 مدرن‌تر از دو اندرویدی دیگر به‌نظر می‌رسد و تا حدی نیز روان‌تر و سریع‌تر از S5 عمل می‌کند. از این نظر شاید Z2 به‌دلیل ظاهر کمی قدیمی رابط کاربری خود، یک پله پایین‌تر از دو گوشی دیگر قرار می‌گیرد. از نظر قدرت پردازشی و عمر باتری، هر سه پرچمدار تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند با این تفاوت که اکسپریا Z2 از رم ۳ گیگابایتی استفاده می‌‌کند که می‌تواند به‌عنوان یک نکته متمایز‌کننده مطرح شود. ضدآب‌ و گردوغبار بودن گلکسی اس‌فایو و اکسپریا Z2 موجب می‌شود که این دو گوشی از این نظر به رقیب خود برتری پیدا کنند. سنسورهای متنوع S5 موجب می‌شود که امکانات آن نسبت به رقبا لااقل بر روی کاغذ بیشتر به‌نظر برسد؛ اما واقعیت قضیه این است که سنسور بیومتریک یا ضربان قلب را نمی‌توانیم یک نکته بسیار متمایز کننده در این رقابت در نظر بگیریم. از نظر ما موارد برتری M8 که شامل زیبایی ظاهری و کیفیت ساخت بالای آن است یک برتری غیرقابل انکار و مهم برای این گوشی لااقل نسبت به S5 به‌شمار می‌رود.

 جالب اینجاست که این محصولات در بازه زمانی نزدیک به هم رونمایی شده‌اند و از این لحاظ هیچ برتری بر یکدیگر ندارند. همانطور که گفته شد زمان رونمایی محصولات نزدیک به یکدیگر می‌باشد اما جالب است که تغییرات کوچک از لحاظ سخت‌افزاری با یکدیگر دارند، برای مثال گلکسی اس ۵ به پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۰۱ مجهز است اما سنسور دوربین این گوشی به بزرگی ایکس‌پریا زد ۲ نیست و یا پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی از نظر وضوح دوربین از دیگران عقب‌تر است اما اندازه پیکسل‌ها در سنسور آن بزرگترین مقدار را دارد.

 صفحه نمایش زد ۲ بیشترین ابعاد را در میان این سه رقیب قدرتمند داراست و از طرف دیگر باتری گوشی نیز از نوع ۳۲۰۰ میلی‌آمپر است، میزان رم این گوشی نیز ۳ گیگابایت است و این در حالی می‌باشد که گلکسی اس ۵ سامسونگ ۲ گیگابایت رم و پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی که به تازگی معرفی شده نیز ۲ گیگابایت رم دارد.


نظرات شما عزیزان:

hossein
ساعت13:32---3 تير 1393

Z2خیلی بهتره این دوکمپانیhtc و samsung اصلا به پای sony نمیرسن



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.